Bangkok voor beginners - alles wat je wilt en zou moeten weten over Bangkok

Bangkok | wijken & buurten | bezienswaardigheden | Bangkok bezoeken | eten & drinken | vliegen naar Bangkok | reisinfo | weer | links

Vliegen naar Bangkok

Vanwege de grote afstand tot aan Nederland is dé manier om in Bangkok te komen het vliegtuig. De afstand is bedraagt ongeveer 9500 vliegkilometers, waarbij natuurlijk de toegewezen vliegroute uiteindelijk bepalend is voor de uiteindelijk afgelegde afstand. Ook wie vanuit een omringend land of vanuit een andere plek in Thailand naar Bangkok reist die zal dat in heel veel gevallen met het vliegtuig doen. Het aantal vliegverbindingen naar Bangkok is groot, zowel nationaal als internationaal. Met de meeste internationale vluchten land je tegenwoordig op de nieuwe luchthaven Suvarnabhumi International Airport. Vlieg je met een budgetmaatschappij dan arriveer je mogelijk op de oudere luchthaven Don Mueang International Airport.

Bangkok bezienswaardigheden

De metropool Bangkok biedt uiteenlopende bezienswaardigheden, musea en mooie plekjes om te bezoeken.
De site top10bezienswaardigheden.nl heeft de hotspots van Bangkok op een rijtje gezet:
Bangkok bezienswaardigheden top 10

Vliegduur

Een rechtstreekse vlucht vanaf Amsterdam naar Bangkok duurt ongeveer elf uur. Soms iets korter en heel af en toe wat langer. De terugreis duurt vrijwel altijd langer dan de heenvlucht. Dat komt omdat je op de heenweg grotendeels wind mee zult hebben op de hoogte waarop het vliegtuig zich bevindt en dat je op de terugweg richting Europa juist wind tegen zult hebben. De kruissnelheid wordt hierdoor dermate beïnvloed dat er een snelheidsverschil van gemiddeld tien tot vijftien procent ontstaat tussen de heen- en de terugweg. Ga daarom voor de terugweg uit van een totale vliegduur van 12 tot 13 uur.

Rechtstreeks vliegen is vaak duurder dan een vlucht met een overstap. Redelijk wat toeristen kiezen daarom voor een vlucht waarbij er een keer (of soms zelfs twee keer) overgestapt moet worden. De totale reisduur kan daardoor oplopen, soms zelfs aanzienlijk oplopen. Wie bijvoorbeeld met KLM/Air France via Parijs vliegt die heeft een minimale reistijd van pakweg zestien uur inclusief de minimaal nodige overstap in Parijs. Wie met Emirates via Dubai vliegt die doet daar op de heenweg minstens bijna veertien uur over en op de terugreis tenminste ruim vijftien uur. De overstaptijden zijn dan echter zo krap dat bij een beetje tegenspoed je je aansluitende vlucht kunt missen.

Keuze uit vliegmaatschappijen

Wil je rechtstreeks vanuit Amsterdam naar Bangkok vliegen dan vlieg je met KLM. Deze nationale trots is vaak niet de goedkoopste optie, maar wie een beetje goed zoekt die kan ook bij KLM vaak wel interessant geprijsde vliegtickets naar Bangkok boeken. Houd hierbij vooral in de gaten wanneer het Werelddealweken is. Je ziet dan vaak dat de vluchten naar Bangkok soms met honderden euro's korting aangeboden worden. Vaak worden deze Werelddeal Weken twee keer per jaar gehouden: in het begin van het jaar en aan het einde van de zomer. Er zijn geen vaste data voor, dus houd dit zelf goed in de gaten. Ook heeft KLM tussendoor weleens speciale aanbiedingen voor Bangkok. Via social media en nieuwsbrieven kun je op de hoogte blijven van de acties van KLM. Let wel op of de geboekte vluchten inderdaad rechtstreeks gaan of dat de heen- en/of terugvlucht via Parijs uitgevoerd worden.

Voor wie rechtstreeks vliegen geen absolute must is, is het vaak goedkoper om een vliegticket met overstap te boeken. Dat klinkt raar, want je maakt immers een extra vlucht. De prijspolitiek van de luchtvaartmaatschappijen is echter zo ingericht dat je meer betaalt voor het comfort van een rechtstreekse vlucht. Een populaire maatschappij om mee naar Bangkok te vliegen is Emirates. Je vliegt dan via Dubai dat ongeveer halverwege de route ligt. Ook Aziatische maatschappijen zoals Thai Airways, Cathay Pacific, Singapore Airlines en Malaysia Airlines bieden vaak goede verbindingen tussen Amsterdam en Bangkok.

Don Mueang International Airport

Bangkok telt twee grote internationale luchthavens. Don Mueang International Airport is het oudste vliegveld van de twee. Het is zelfs de oudste nog operatief zijnde luchthaven voor burgerluchtvaart in heel Azië. In 1914 werd de luchthaven officieel geopend en in september 2006 werd Don Mueang International Airport eigenlijk uit gebruik genomen als internationaal vliegveld. Dat was op het moment dat deze rol overgenomen was door de nieuwe luchthaven: Suvarnabhumi International Airport. Niet veel later heropende Don Mueang International Airport omdat de nieuwe luchthaven capaciteit tekort kwam. Don Mueang International Airport is sindsdien in gebruik als vliegveld voor zogenaamde low cost airlines zoals AirAsia en Nok Air. Als je een binnenlandse of internationale vlucht boekt met één van deze twee maatschappijen dan is de kans groot dat je op Don Mueang International Airport landt. Inmiddels passeren jaarlijks weer tientallen miljoenen passagiers dit tweede vliegveld van Bangkok. De IATA-luchthavencode voor Don Mueang International Airport is DMK.

Wie van de luchthaven naar de stad moet die heeft verschillende opties:
• Met de taxi kun je in theorie in een half uur naar het hart van Bangkok reizen. Helaas zorgen verkeersomstandigheden er vaak voor dat dit niet lukt binnen dit tijdsbestek. Reken in de praktijk al snel op een uur, wat natuurlijk wel mede afhankelijk is van je eindbestemming in Bangkok. De kosten bedragen om en nabij de 250 tot 350 Baht. Dat is inclusief de 50 Baht aan luchthaventoeslag die je af moet rekenen.
• Met de bus in combinatie met metro (MRT) of skytrain (BTS) reis je goedkoop naar Bangkok. Het is wel even goed uitzoeken welke combinatie voor jou het handigst is. Met Airportbus A1 naar Mo Chit en daar overstappen op de BTS skytrain is een veel gebruikte optie.
• Met de Airport Limobus Express reis je naar Khao San (de backpackerswijk) of naar Silom/Lumpini Park. De bussen rijden niet met een erg hoge frequentie (meestal1 tot 2 keer per uur), maar zijn vooral voor wie naar Khao San Road willen reizen een goede optie. Meer info is te vinden op www.limobus.co.th
• Met de trein reizen kan ook. Treinstation Don Muang licht vlakbij Terminal 2 en is per loopbrug bereikbaar. Met de trein kun je vervolgens in iets meer dan een half uur naar treinstation Hua Lamphong reizen. Dit is zeg maar het centraal station van Bangkok. Van hieruit kun je met de metro (MRT) naar Silom of Lumpini reizen. Ook kun je bij Silom overstappen op de skytrain (BTS) naar andere delen van de stad.
• Het is mogelijk om vanaf Don Mueang International Airport een auto te huren. We moeten je wel waarschuwen dat een auto in een stad als Bangkok niet het meest handige vervoermiddel is. Dat is door het drukke hectisch verkeer, maar ook door gebrek aan parkeerplaatsen in de stad. Je kunt een auto huren maar de vraag is of je dat dus überhaupt wel zou willen. Als je direct vanuit Bangkok verder door wil reizen naar andere plekken in Thailand en dat de auto wilt doen, dan kan het wel handig zijn om meteen vanaf de luchthaven alvast je huurauto op te pikken. Wat wij altijd aan zouden willen bevelen is om een huurauto te reserveren met all-riskverzekering zonder uitsluitingen en zonder eigen risico. Een betrouwbare partij waarbij je dat kunt doen is Sunny Cars.

Suvarnabhumi International Airport

Als je vanuit Europa of met een 'premium airline' vanuit Azië naar Bangkok reist dan land je vrijwel zeker op Suvarnabhumi International Airport. Dit is de nieuwe luchthaven van Bangkok die in 2006 na decennia lang plannen en procedures afhandelen geopend is. Vanaf dat moment werd de IATA-code BKK overgenomen van het voormalige hoofdvliegveld Don Mueang International Airport. Suvarnabhumi International Airport ligt ten oosten van Bangkok, op ongeveer dertig kilometer van het hart van de stad.
De luchthaven is zo ontworpen dat zowel de binnenlandse als de internationale vluchten vanuit dezelfde terminal vertrekken. Er is dus één grote overzichtelijke terminal gemaakt waarbij met letters aangeduid wordt waar je in moet checken. De vertrekhal zit op de vierde verdieping en de aankomsthal op de tweede verdieping. Al jarenlang wordt de eigenlijke capaciteit van 45 miljoen passagiers per jaar ruimschoots overtroffen. Met pakweg zo'n zestig miljoen jaarlijkse passagiers is Suvarnabhumi International Airport veruit de drukte luchthaven van Thailand. Toproutes zijn die tussen Bangkok en Hongkong, Singapore, Seoul en Dubai. Schiphol staat meestal zo rond de dertigste plaats als je kijkt naar het aantal passagiers per jaar. Daarmee behoort Amsterdam samen met Parijs en Frankfurt wel tot de Europese toppers.

De moderne luchthaven biedt alle faciliteiten die je nodig hebt als reiziger. Er is volop keuze uit horeca en winkels, de luchthaven is voorzien van lounges en je kunt zelfs al op het vliegveld kennis maken met de ontspannende Thaise massages. Wie slim is die koopt hier op het vliegveld meteen een lokale SIM-kaart om in Thailand zeer voordelig te kunnen internetten en lokaal te kunnen bellen. Op de luchthaven is gratis Wi-Fi beschikbaar. De kwaliteit is door de drukte niet altijd even goed.

Wie van de luchthaven naar de stad moet die heeft verschillende opties:
• De Airport Rail Link is de meest handige manier om naar het centrum van Bangkok te reizen. Je omzeilt hiermee eventuele drukte op de weg. Vanaf de onderste verdieping van de luchthaven vertrekt deze trein richting Bangkok. Hierbij wordt op verschillende plekken gestopt. Voor toeristen zijn de stations Makkasan en eindstation Phaya Thai vaak de meest interessante. Van hieruit kun je respectievelijk overstappen op de metro (MRT) en skytrain (BTS) richting andere bestemmingen binnen Bangkok. De rit naar Makkasan neemt ongeveer 23 minuten in beslag. De reis tussen het vliegveld en Phaya Thai leg je in net iets minder dan een half uur af. Kaartjes voor de Airport Rail Link koop je bij de automaten of bij het loket voor de toegangspoortjes. Een token (soort plastic toegangsmuntje) kost omgerekend iets meer dan 1 euro. Reis je vanaf Makkasan of Phaya Thai door met de metro of skytrain dan kost je tweede ticket meestal iets minder dan ene euro. De exacte prijs is afhankelijk van je eindstation. De totale reistijd van Airport Rail Link plus metro of skytrain tot de meest gebruikte uiteindelijke uitstapstations in Bangkok is ongeveer een uur inclusief overstappen en wachttijden.
• Een tweede optie is om met de taxi vanaf Suvarnabhumi International Airport naar de stad te reizen. Er zijn verschillende goede toegangswegen om in Bangkok te komen. Verkeersdrukte is helaas vaak de bottleneck waardoor je reistijd een stuk hoger op kan lopen dan wat in theorie nodig zou moeten zijn. Taxi's zijn volop beschikbaar vanaf de terminal en die brengen je in de praktijk in ongeveer een uur naar je bestemming in centraal Bangkok. Reken op een prijs van pakweg 350 tot 450 Baht inclusief de 50 Baht aan luchthaventoeslag. Reis je over de snelweg dan komt er nog eens 50 Baht bij aan tolgeld. Die dien je onderweg contant aan de taxichauffeur te voldoen. De taxi's rijden overigens als het goed is op basis van de taximeter.
• Het is mogelijk om vanaf Suvarnabhumi International Airport een auto te huren. We moeten je wel waarschuwen dat een auto in een stad als Bangkok niet het meest handige vervoermiddel is. Dat is door het drukke hectisch verkeer, maar ook door gebrek aan parkeerplaatsen in de stad. Je kunt een auto huren maar de vraag is of je dat dus überhaupt wel zou willen. Als je direct vanuit Bangkok verder door wil reizen naar andere plekken in Thailand en dat de auto wilt doen, dan kan het wel handig zijn om meteen vanaf de luchthaven alvast je huurauto op te pikken. Wat wij altijd aan zouden willen bevelen is om een huurauto te reserveren met all-riskverzekering zonder uitsluitingen en zonder eigen risico. Een betrouwbare partij waarbij je dat kunt doen is Sunny Cars.

Meer info over Bangkok

De volgende sites bieden uitgebreide tips en informatie over Bangkok:
bijzondere plaatsen in Bangkok
Bangkok fotoreportage
Bangkok in één dag
Bangkok informatie
Bangkok informatie
Bangkok weer & klimaat

 

© teksten & foto's Silver Media - contact, disclaimer & copyright - cookies & privacy